Alternative medicine (1)
- Chelation therapy for heart disease
Causes (1)
- Chagas disease
Complications (2)
- Obesity
- Flu shots: Important if you have heart disease
Lifestyle and home remedies (6)
- Menus for heart-healthy eating: Cut the fat and salt
- Nuts and your heart: Eating nuts for heart health
- Red wine and resveratrol: Good for your heart?
- see all in Lifestyle and home remedies
Prevention (8)
- Mediterranean diet: Choose this heart-healthy diet option
- Healthy savings: The art of frugal food shopping
- Main attraction: 10 vegetable main dishes
- see all in Prevention
Risk factors (4)
- Metabolic syndrome
- Heart disease in women: Understand symptoms and risk factors
- Heart disease risk calculator
- see all in Risk factors
Tests and diagnosis (4)
- Blood tests for heart disease
- Cardiac catheterization
- Chest X-rays
- see all in Tests and diagnosis
Treatments and drugs (6)
- Chelation therapy for heart disease
- Cardioversion
- Drug-eluting stents: Do they increase heart attack risk?
- see all in Treatments and drugs
Mayo Clinic Health Manager
Get free personalized health guidance for you and your family.
Get Startedcontinued:
Red wine and resveratrol: Good for your heart?
Resveratrol in grapes and other foods
The resveratrol in red wine comes from the skin of grapes used to make wine. Because red wine is fermented with grape skins longer than is white wine, red wine contains more resveratrol. Simply eating grapes, or drinking grape juice, has been suggested as one way to get resveratrol without drinking alcohol. Some studies have suggested that red and purple grape juices have some of the same heart-healthy benefits of red wine.
Other foods that contain some resveratrol include peanuts, blueberries and cranberries. It's not yet known how beneficial eating grapes or other foods might be compared with drinking red wine when it comes to promoting heart health. The amount of resveratrol in food and red wine can vary widely.
How does alcohol help the heart?
Various studies have shown that moderate amounts of all types of alcohol benefit your heart, not just alcohol found in red wine. It's thought that alcohol:
- Raises high-density lipoprotein (HDL) cholesterol, the "good" cholesterol
- Reduces the formation of blood clots
- Helps prevent artery damage caused by high levels of low-density lipoprotein (LDL) cholesterol, the "bad" cholesterol
Drink in moderation — or not at all
Red wine's potential heart-health benefits look promising. Those who drink moderate amounts of alcohol, including red wine, seem to have a lower risk of heart disease. However, more research is needed before we know whether red wine is better for your heart than are other forms of alcohol, such as beer or spirits.
Neither the American Heart Association nor the National Heart, Lung, and Blood Institute recommend that you start drinking alcohol just to prevent heart disease. Alcohol can be addictive and is associated with other health issues.
Drinking too much increases your risk of high blood pressure, high triglycerides, liver damage, obesity, certain types of cancer, accidents and other problems. In addition, even small amounts of alcohol can cause cardiomyopathy — weakened heart muscle — causing symptoms of heart failure in some people. If you have heart failure or a weak heart, you should avoid alcohol completely. If you take aspirin daily, you should avoid or limit alcohol, depending on your doctor's advice. You also shouldn't drink alcohol if you're pregnant. If you have questions about the benefits and risks of alcohol, talk to your doctor about specific recommendations for you.
If you already drink red wine, do so in moderation. Moderate drinking is defined as an average of two drinks a day for men and one drink a day for women.
A drink is defined as 12 ounces (355 milliliters, or mL) of beer, 5 ounces (148 mL) of wine or 1.5 ounces (44 mL) of 80-proof distilled spirits.
The limit for men is higher because men generally weigh more and have more of an enzyme that metabolizes alcohol than women do.
Previous page(2 of 2)
- Alcohol, wine and cardiovascular disease. American Heart Association. http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=4422. Accessed Feb.2, 2009.
- Szmitko PE, et al. Red Wine and Your Heart. Circulation. 2005;111:e10.
- Gresele P, et al. Resveratrol, at concentrations attainable with moderate wine consumption, stimulates human platelet nitric oxide production. Journal of Nutrition. 2008;138:1602.
- Saremi A, et al. The cardiovascular implications of alcohol and red wine. American Journal of Therapeutics. 2008;15:265.
- Das S, et al. Experimental evidence for the cardioprotective effects of red wine. Experimental Clinical Cardiology. 2007;12:5.
- O'Keefe JH, et al. Alcohol and cardiovascular health: The razor-sharp double-edged sword. Journal of the American College of Cardiology. 2007;50:1009.
- Kloner RA, et al. To drink or not to drink? That is the question. Circulation. 2007;116:1306.
- Your guide to lowering blood pressure: Limit alcohol intake. National Heart Lung and Blood Institute. http://www.nhlbi.nih.gov/hbp/prevent/l_alcohol/l_alcohol.htm. Accessed Feb. 2, 2009.
- Anselm E, et al. Grape juice causes endothelium-dependent relaxation via a redox-sensitive Src- and Akt-dependent activation of eNOS. Cardiovascular Research. 2007;73:404.
- Resveratrol. Linus Pauling Institute at Oregon State Unversity. http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/phytochemicals/resveratrol/. Accessed Feb. 2, 2009.